maandag 14 november 2011

14 november - help, ganzen

November is nog lang niet voorbij; toch begin ik al aan de ganzen. In de Alblasserwaard zitten er al zo'n 6000. Kortom, ze zijn niet meer te vermijden. Voor mij is dat geen straf, want ik pik graag een gansje mee. Het liefst met een halsband erom, omdat je dan kunt nagaan waar 'ie nog meer is gezien. 
Tijdens een uurtje polder vanmiddag las ik mijn eerste Alblasserwaardse kolganzen voor het seizoen af langs de Geerweg bij Bleskensgraaf. Door de zoeker van mijn camera! Ik denk dat ik er maar een sport van ga maken: halsbanden in vlucht schieten. Als het meezit zijn ze vervolgens nog af te lezen ook! Ik heb er al een paar: een kleine zwaan en een brandgans.

Kolgans / White-fronted Goose adult man, geringd als juveniel in 2009 nabij Eemdijk met halsband 4CV

 Trouwens, het is een goed kolganzenjaar. Veel families bestaan uit vier of zelfs vijf jongen.


Kolgans / White-fronted Goose - Bleskensgraaf   onvolwassen
Kolgans / White-fronted Goose - Bleskensgraaf  familie met drie jongen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten