zaterdag 15 oktober 2011

15 oktober - Een prachtige najaarsdag

Uiteindelijk is het een wat rare dag geworden. De weersvoorspellingen schreeuwden haast om te gaan trektellen. Eigenwijs besluiten Ies Meulmeester en ik deze ochtend een rondje Biesbosch te doen. We doorkruisen de Noordwaard en zien de eerste toendrarietganzen. Deze ochtend komen we er zeker 100 tegen. Zowel kolganzen als toendrarietganzen zijn de afgelopen dagen aardig ons land binnengedruppeld.

Ree / Roe Deer - Lijnoorden, Biesbosch

In de loop van de ochtend blijkt de trek van kepen, vinken, veldleeuwerik en later buizerd zich vooral hoog af te gaan spelen. De strakblauwe najaarslucht ziet er prachtig uit. In polder Hardenhoek staan we een uurtje naar de lucht te kijken en zien zeker 15 buizerds naar zuid vliegen. Ter plaatse beziet een visarend de vispopulatie van de Spieringpolder. Het lijkt me een adulte vogel vanwege het ruicontrast in de vleugels. Toch blijft de leeftijdsbepaling van visarenden een lastig ding! Bij slechtvalken is dat minder lastig. Deze prachtige, ongeringde juveniel vliegt vlak langs ons, een kievit achtervolgend. Zou het een jong uit het kraaiennest zijn? Ik heb niet begrepen of de nestjongen daarvan geringd zijn.

Slechtvalk / Peregrine - polder Hardenhoek, Biesbosch
Slechtvalk / Peregrine - polder Hardenhoek, Biesbosch
We sluiten de ochtend af in de haven van Werkendam, waar we een adulte en een eerste kalenderjaar geelpootmeeuw zien. Ook de eerste kalenderjaar pontische meeuw blijkt nog aanwezig. Ik merk 'm op door z'n roep, die wat weg heeft van het mekkeren van een lammetje.

Als ik deze pontische meeuw vergelijk met een vogel van dezelfde leeftijd die ik op 22 september fotografeerde, valt op hoezeer er variatie binnen de soort is. Het exemplaar van Werkendam heeft alle schouderveren geruid, evenals de binnenste tertials. Het is een vrij grote vogel, waarschijnlijk een mannetje. De tekening in de grote dekveren is vrij grof en de grondkleur van de vleugel en rug is best grijs voor de soort. Let erop dat er ook al wat kleine en middelste dekveren missen en dat er wat armpennen aan flarden zijn. De vogel van Westkapelle betrof gezien het formaat een vrouwtje en was in alle opzichten wat klassieker: warmer bruin, met een minder grove dekveertekening en een wat meer typische staart vanwege de subterminale bandering.

15.10   Pontische meeuw / Caspian Gull (1cy) - Werkendam
22.09  Pontische meeuw / Caspian Gull (1cy)- Westkapelle
Ondertussen blijkt uit de RBA-berichten wel dat ook vandaag de ruigpootbuizerds ons land binnenstromen. In de hoop er één over mijn huis te zien, zit ik 's middags van achter mijn bureau voortdurend naar buiten te kijken. Terwijl ik twee ooievaars en een buizerd zie, belt Arie Kolders dat hij op dat moment twee zeearenden boven zijn huis ziet cirkelen. Ik ren naar boven, want ik moet de twee vanuit het dakraam kunnen zien. En jawel, ik zie twee deuren naar het oosten wegflappen. Bedankt Arie! Even later krijg ik alweer een spannend telefoontje. Peter Verhelst ziet een strandleeuwerik in de haven van Werkendam. Hé, daar waren we vanmorgen ook al. Omdat het een nieuwe soort voor mijn Biesboschlijst zou zijn, rij ik opnieuw naar de haven. Na een tijd zoeken met Van der Es senior en junior, lijkt de vogel helaas niet meer aanwezig. Gelukkig is het geen straf om even te blijven, want de buizerds vliegen ook daar erg goed. Met enige moeite ontwaar ik een flappende ruigpootbuizerd boven de Sliedrechtse Biesbosch. Ook vanmiddag blijken de buizerds nog steeds erg goed te vliegen. In een luchtbel zie ik er bijna twintig boven Hardinxveld en even later zien we er zeker 30 boven de haven zweven. Een prachtige najaarsdag!

Buizerd / Buzzard - Werkendam (foto: Peter Verhelst)

1 opmerking:

  1. Hey Albert,

    Leuk dat je ook een weblog hebt! Je site staat tussen het rijtje op m'n blog!

    Mvg,
    Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen