woensdag 19 oktober 2011

19 oktober - 'Westkapl' - altijd goed op de dijk

Zeeuwen zeggen 'Westkapl' en zitten in 't Kiekuus. En omdat het er nooit 'zuunig' is qua vogels, kom ik er graag. Evenals Theo, waar ik vandaag mee naar de dijk ga. We schuiven om 8:30u aan bij Mark Hoekstein, Pim Wolf, en Arjan Boele om over zee te kijken. We zien wat kleine jagers, grote jagers en een middelste voor de kust hangen. Ze komen waarschijnlijk op de kotters af om te profiteren van het visafval.

Gedurende de ochtend is de trek niet bijzonder goed. Wel vliegen de dwergmeeuwen en drieteenmeeuwen aardig. Een paar adulte middelste jagers komen fraai langs. Tot driemaal toe vindt Theo een vorkstaartmeeuw op geruime afstand. Twee van de drie kan ik ook oppikken en zijn nummer 5 en 6 voor mij dit najaar.

Amerikaanse smient / American Wigeon - Grijpskerke (middenin)

Omdat de bekende middagdip zich vroeg aandient, besluiten we om de amerikaanse smient bij Grijpskerke te gaan bezoeken. Tenslotte is dat nog een soort die ontbreekt om mijn levenslijst. Na enig zoekwerk zien we de vogel achterin het plasje dat langs de Zandvoortseweg ligt. Het is een volwassen man, gezien de scherp afgesneden flanktekening en de grijze tertials zonder duidelijk donkere centra. Na deze eend kloppen we wat bosjes naast 't Vroon, wat echter niets spannends oplevert.


'Meeuwen kijken is niet moeilijk' / 'Watching gulls isn't difficult' - Theodoor Muusse
Terug op de dijk zie ik een rosse franjepoot achter de branding fladderen. Een mooi gezicht en op een mooie afstand. Na wat foto's gemaakt te hebben, wijst Theo me op een bijna dode Larus michahellis waar ik in de haast overheen had gekeken. Later op de middag blijkt de vogel te zijn gestorven in zijn door ons ingerichte laatste rustplaats: een autoband met een plank ervoor. Thomas Luiten en ik kunnen zodoende nog even wat detailfoto's maken nadat we de 'rofrapo' hebben gefotografeerd. Dankzij een oplettende Corstiaan Beeke, die de franjepoot op de dijk heeft teruggevonden.

Rosse franjepoot / Red Phalarope - Westkapelle


Rosse franjepoot / Red Phalarope - Westkapelle

Rosse franjepoot / Red Phalarope - Westkapelle

De laatste uurtjes van de middag vullen we met opnieuw over zee kijken, wat nog een franjepootje en een groepje prachtige middelste jagers oplevert, waaronder een 2kj.

Middelste jagers / Pomarine Skua's - Westkapelle 

2cy Pomarine

1 opmerking:

  1. Da zeeland bluuf toch altied de mooiste provincie eej!
    Je verhaal ziet eruit als een mooi Zeeuws avontuur. Goed bezig albird!
    Groeten van een Dordtse Zeeuw

    BeantwoordenVerwijderen