dinsdag 18 oktober 2011

18 oktober - Doormodderen

Vanmiddag ben ik even wat uurtjes door de polder gaan rijden. Allereerst de oostkant van de Noordwaard, waar sinds enkele dagen een jonge ruigpootbuizerd zit. De klapekster van het Steurgat werkte helaas niet mee. De ruigpootbuizerd was gelukkig wel te zien vanaf de Japesloot. Op dit modderige weggetje probeerde ik via de berm te keren. Niet doen daar! De sporen zijn vast nog wel zichtbaar, dat waren ze in ieder geval op mijn auto wel.

In de rest van de Noordwaard was het ook doormodderen. Buiten de steeds groter wordende groep grauwe- kol- en toendrarietganzen bij het Bevertbos zag ik haast niets. Daarom ben ik maar even via de Alblasserwaard teruggegaan. In twee bagger- (lees: modder-) depots langs de Kweldamweg onder Molenaarsgraaf zag ik zes witgatjes. Die plekken had ik eerder dit najaar moeten zien....

Ruigpootbuizerd / Rough-legged Buzzard - Japesloot, Werkendam



Vervolgens ben ik nog even langs een bijna handtamme rotgans nabij Oud-Alblas gereden. De vogel is ongeringd en bij mijn weten niet eerder op deze plek gezien. Is het misschien dezelfde als deze? Mogelijk is de vogel tijdens de eerste oktoberstormen het land binnen gewaaid, want dat zijn er meer.

Rotgans / Brent Goose - Oud-Alblas
Doormodderen maar, want tijdens zo'n rondje polder krijg je ook berichtjes over blauwstaarten, veldrietzangers en meer véél fraaier spul.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten